24/01/2020
السادة الأعزاء اليوم الأخير لتسليم شنط غذائية التي ينفذها الفريق لليوم السادس علي التوالي ،،، شكراً لكل شخص ساهم وشارك في اتمام وانجاح تلك الحملة ،،، والشكر موصول للمتطوعين المجهولين ،،، اللهم واجعل عملنا خالص لوجهك الكريم وكن عونا ومعيناً للفقراء والمحتاجين
01/01/2020
نتمنا لكم عاماً. مليئ بالنجاح
22/02/2017
-
" من مرّ صُدفةً فـليُصلي على النبي " 💜🌱
12/06/2016
الصدقه زي قنديل النور اللي بينور ضلمة طريقك .. ويساعدك تكمل
فـ كل ما تحس ان الطريق ضلم عليك.. اتصدق عشان نور القنديل يرجع يقوى تاني وتسندك :)
.
زي كل سنه بدأنا نجهز لشنطة رمضان .. حاول تخلي ليك نصيب فيها
سواء مع اهل بيتك او اصحابك او اقرب جمعيه خيريه ليك .. المهم سيب بصمتك وخلي ليك نصيب فـ ثواب افطار صائم
لو حابب تشاركنا سواء بتبرعات ماديه او عينيه بمحتويات الشنطه اتواصل معانا على
05/02/2016
مساء الخيرات عليكم جميعا .....
من يومين واحنا في زيارتنا لأهالينا في دار المسنين كان الطابع الغالب على معظمهم ان لم يكن كلهم هو اﻻشتياق والحنين ♥
كنا فضلنا فترة كبيرة قبلها مش قادرين نروح هناك لظروف متغيرة كل مرة ف كانت جرعة اﻻشتياق زايدة مش بس عندهم ولكن الي اكتشفته انها زايدة عند معظمنا كذلك
والموضوع دا ليه جانبين مختلفين نقدر نلمسهم بايدينا :
الجانب الصعب هو انه بيحسسك بالمسؤولية الكبيرة عليك تجاه الناس الي في المكان دا وبيعتب عليك تقصيرك في حق الناس الي بجد محتاجة الك ....
الجانب الحلو انه بيعرفك قديش اﻷثر الي قدرت تسيبه في نفوس اهالينا هناك ... مقدار اﻻلفة والود والمحبة والونس الي قدرت تخلقهم بمجرد وجودك ساعتين معاهم كل فترة
زيارتنا هناك كانت بسيطة جدا شاي وينسون وكيك وبسكوت ورز بلبن .....حاجات بسيطة كتير بس فرقت في اللمة والضحكة ..." صحيح الشاي اتحرك بنفس معلقة الينسون وكان شاي بالينسون اﻻ ان الكل شربه وضحك على الي عمل الشاي
الي بدنا نوصله ان الخير مش شرط يكون معقد ومتكلف .. الخير ممكن ببساطته يوصل لقلوب ناس كتير في ثواني ...
الخير مش مقتصر على فرق وجماعات ....متنتظرش فريق معين تروح معاه ومتتحركش من غير تحركه بالعكس ابدأ انت واتحرك...
كن انت البداية الي الكل يلتف حواليها ويبدأ من عندها
خد اصحابك وروحوا زوروا حد محتاج ...هاتوا بﻻلين وادخلوا على اﻻطفال في اي مستشفى وفرحوهم ومش بس اﻻطفال الكبار كمان ..
خدوا شاي وينسون وكيك وروحوا اقعدوا مع اهالينا الي بجد محتاجينا في اي دار للمسنين " بس ماتنسوش اوعوا تقلبوا الشاي بنفس معلقة الينسون "
كونوا سباقين للخير
21/01/2016
السادة الإعزاء نعلمكم عن ايقاف أنشطة الفريق بتداء من اليوم ولغاية نهاية شهر يناير
علي ان يتجدد انشطتنا ومشاريعنا من جديد
انسانيتنا متصلة بكم ولكم
العلاقات العامة - بسمة طفل التطوعي
31/10/2015
كتير بسألونا وبتواصلوا معنا
قل نشاطكم ،،، بطلنا نشوفكم ،، والكلام هادي
أكيد هادي الكلام بسعدنا لانه بأكد لينا انه عملنا فرق في العمل التطوعي قدمنا اسهامات ممكن بسيطة بس قدمنا وكان لينا دور
حاليا خلال الفترة هادي ونظراً لتقلبات الوضع في غزة
قمنا بإعداد خطة عمل جديدة من شأنها تقديم المساعدة لجميع الاطفال فنحن كنا الحضن الاول لهم ومازلنا
طبيعة عملنا هي المساهمة مع المؤسسات الدولية والاقليمية والمحلية في مساعدة الاطفال الفلسطنين
تواصلنا مع مؤسسات دولية وقدمنا أوراقنا وكانت هناك نوعا ما قبول
لذلك نعدكم بجملة من النشاطات والمشاريع الانتمائية
ملاحظة // نستقبل مشاركاتكم واسهاماتكم عبر التواصل مع صفحتنا علي الفيس بوك
26/06/2015
قريبا بسمة طفل التطوعي بالحلة الجديدة ان شاء الله
كونوا بالقرب
08/03/2015
قام فريق بسمة طفل التطوعي بإطلاق حملة قلوب عامرة حيث قامت بالتبرع بالدم لصالح المرضي والجرحي
26/02/2015
نعود لكم من جديد وحملات ميدانية جديدة
فأنا انسان وانت انسان فلماذا النسيان