23/02/2021
מתוך כיכר העיר ה20.02.
שלושה מועמדים שונים, ממפלגת שמאל, מפגלת מרכז ומפלגת ימין עונים על שאלה בנושא חינוך.
והנה התשובות שלהם בסרטון ובהמשך הטקסט:
השאלה הבאה שלנו קשורה בחינוך: לאיזה שינוי מהותי במערכת החינוך אתה מוכן להתחייב? בהתחשב בכך שחומר הלימוד הרולוונטי, כל הזמן מדברים על ליבה וכו' - מה שמתקשר לשאלה הקודמת, אפרופו חרדים, אז לימודי הליבה זה משהו "חדש בן 20 שנה". הקהל והצופים רוצים לשמוע, איזה שינוי אתה מתחייב לעשות למען דור העתיד?
יאיר גולן (מרצ):
אני רוצה לחלק את התשובה לשניים:
אחד: וזה משלים את השאלה הקודמת, השינוי הכי נדרש בחברה החרדית, חברה שהיא בשר מבשרינו, הם אחינו ואחיותינו, אנחנו לא יכולים להתעלם מהם. השינוי הכי חשוב בחברה החרדית: לחייב לימודי ליבה! אין דבר כזה, אף מוסד לא מקבל סבסוד בלי לימודי ליבה. זה האל"ף-בי"ת בשביל להתחיל תהליך של שינוי.
ועכשיו לגבי מערכת החינוך: מערכת החינוך סובלת ממספר חוליים, אני אמנה אותם:
דבר ראשון: עצמאות מנהלים. אי אפשר לנהל כשכל דבר זה חוזר מנכ"ל. אי אפשר לנהל ככה. למנהלים צריכה להיות עצמאות בגיבוש תכנית הלימודים ובאחוזים משמעותיים, כדי שהם ירצו לבוא לעבודה.
הדבר השני: טיוב המורים! המורים היום עוברים הכשרה שהיא לא מספקת, המיון הוא לא מספיק טוב, המשכורת היא לא מספיק טובה, במיוחד למורים צעירים! צריך להפוך את הסדר! בצה"ל כשרצינו להשאיר קצינים צעירים, לא נתנו תוספות לבכירים, נתנו תוספות למטה. זה מה שהשאיר קצינים צעירים בצה"ל. ככה זה צריך לעבוד עם המורים. היום, אתם יודעים, הסייעים מרוויחים יותר מהמורים הצעירים או מהמורות הצעירות בעיקר. זה בלתי נסבל.
הדבר השלישי: חייבים-חייבים-חייבים לנקות את משרד החינוך מהמון עודפים של כוח אדם, ולהשקיע את הכסף שמושקע שם בשטח: במנהלים, במורים, במתקנים.
והדבר הרביעי: שוויון! אי אפשר שבממלכתי-דתי התשלום הוא הכי גבוה פר תלמיד, אחרי זה בממלכתי, אחרי זה אצל הערבים ואחרי זה אצל החרדים, אבל אצל החרדים זה מבחירה. בלתי נסבל! ילד זה ילד, זה ילד, זה ילד! לא יכול להיות שאנחנו מפלים בבסיס את הילדים!
החינוך צריך להבטיח בראש ובראשונה דבר אחד: שוויון הזדמנויות. שוויון הזדמנויות לעתיד שוויוני וטוב יותר לכולם. זה גם המשווה היחידי שנוכל לבוא ולהגיד לילדים בישראל ובכלל לאזרחי ישראל, לומר להם דבר פשוט: אולי היו עוולות בעבר, אולי היה כך, אולי היה אחרת, זה קודם, זה הופלה…
אנחנו נותנים שוויון הזדמנויות לכולם, זה הדבר הכי חשוב לעתידה של ישראל!
יואב סגלוביץ' (יש עתיד):
אני אגע בשני דברים מרכזיים: אחד זה לימודי הליבה. עכשיו זו לא המצאה, ב-2013 ליש עתיד היה חוק כזה: היו לימודי ליבה בכל מדינת ישראל. מה שנעשה אחרי הבחירות האלה? פשוט נחזיר את זה.
מתמטיקה ואנגלית, זה כלי עבודה לכל ילד, לכל ילדה, לכל נער ולכל נערה. אני לא יודע כמה מכם יודעים, גם חרדים שהולכים ללימודים - חלקם נושר, בהמשך הלימודים באוניברסיטאות. ולכן זה יקרה, כמו שזה היה.
הדבר השני: זה מעמד המורה. בסוף, כאשר מדובר על הקו הראשון, אלה המורים. התקציב השני בגודלו במדינת ישראל, הוא תקציב החינוך. צריך לעשות מהפכה גדולה. אבל אני לא אלאה עכשיו בדיבורים ארוכים, צריך לשים את המורה והמורה במרכז, לייצר מהלך אמיתי של שינוי גדול בשכר של המורים, במעמד שלהם ולהגיע למצב כמו שאני אומר בכל מקום: שיהיה דור. שיהיה דור של אנשים שרוצים להיות מורים ומורות ובעיקר, וזה עיקר התפקיד של מחנכים במדינת ישראל מחנכים גם לדמוקרטיה.
תודה!
אלי אבידר (ישראל ביתנו):
מה קורה עם לימודי ליבה?! זה לא שיסוי ופילוג?! (צוחק)
תקשיבו טוב בנושא של לימודי ליבה: אנחנו בעד! לא רק בעד מתמטיקה ואנגלית, אלא גם מחשבים. בואו אספר לכם את הסיפור שלי: הייתי נשיא חברת הייטק לפני שהגעתי לפוליטיקה. המוח, השכל של החברה הזו, היה מתכנת חרדי, שאני כנשיא, מה שעשיתי כל בוקר זה לבדוק אם הוא בסדר, איך הוא מרגיש? למה אם הוא חולה?! החברה נסגרה!
אז אני יודע מה זה\ כשבן אדם חרדי, עם מספר ילדים, ששומר על כל הכשרויות האפשריות, יכול לעבוד. ולכן, אותם פוליטיקאים שלא רוצים לימודי ליבה, שלא מוכנים שהתלמידים ילמדו מחשבים, מתמטיקה ואנגלית, כאילו גוזרים עליהם כלייה, ועבודות בשכר מינימום כל החיים שלהם.
אבל יש דבר נוסף: מערכת החינוך רבותיי, בעוד 30 שנה ותסתכלו על הילדים שנכנסו עכשיו לכיתה א'. 30 שנה מהיום, 60% מהמשרות לא יהיו קיימות יותר. לא יהיה נהג מונית, לא יהיה נהג אוטובוס, לא יהיו טייחים, לא יהיו רצפים, לא יהיו המון משרות שכולנו מכירים היום. ומערכת החינוך, אפילו לא מתקרבת!!! להכין את הדור הזה, לשוק העבודה העתידי. אנחנו לא יודעים איזה משרות חדשות יהיו. אבל אנחנו כן יודעים שאותם צעירים צריכים להיות : מולטי-דיסיפלינאריים. אנחנו לימדנו את כולם עד היום ללמוד מקצוע אחד, להתמקצע! העתיד הוא במולטי-דיסיפלינארי ואפשר לעשות את זה, אם שר החינוך, יפסיק לתת לעצמו ציוני 90! בושה!
*מצטערים אם ישנם אי דיוקים קלים בטקסט.
אלי אבידר - Eli Avidar
Yair Golan - יאיר גולן
יואב סגלוביץ - Yoav Segalovitz
מפלגת יש עתיד
ישראל ביתנו
Meretz מרצ