15/06/2026
משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה מדווחים על תוצאות חריגות בדיגום מים שבוצע לבחינת מצב הזיהום בנחלים מסוימים בצפון הארץ ולפיכך מודיעים למטיילים ולרשויות המקומיות, כי הכניסה לנחלים אלה עלולה להיות מסוכנת:
💧חצבאני - מגן הצפון לטיילת מפגש הנחלים (שפך לירדן).
💧ירדן - מגשר יוסף עד מצד עתרת.
💧בריכת המשושים.
💧ג'ילבון.
💧זאכי.
💧אל על.
💧צלמון - בריכת החרוב ותחנת הקמח.
💧עין חרדלית.
לא מצאנו מקור זיהום ידוע בנחלים.
בשגרה הדיגום נעשה מדגמית אחת לשבועיים באמצעות פקחי רשות הטבע והגנים, בנקודות דיגום קבועות בנחלי הצפון.
אפשר לצפות בתוצאות הדיגום הרבעוניות לנחלים הנדגמים בארץ באתר משרד הבריאות: https://did.li/L9AmC
14/06/2026
ממשיכים לקדם היערכות לשינוי אקלים, בצפון ובדרום 👈 בהובלת המשרד להגנת הסביבה, התקיים במועצה האזורית גולן מפגש ראשי רשויות במסגרת קידום תוכניות היערכות לשינוי אקלים.
במפגש השתתפו ראשי הרשויות: מועצה אזורית גולן, מועצה מקומית קצרין, מג'דל שמס, מסעדה, בוקעאת'א ועין קניא, לצד נציגי הרשות המקומית ע'ג'ר והצוותים המקצועיים ברשויות.
במהלך המפגש הוצגו האיומים המרכזיים של שינוי האקלים, בדגש על השפעות ייחודיות לאזור הגולן, לצד פתרונות להתמודדות. בנוסף, נדונו הצעדים להמשך קידום תוכניות ההיערכות, לקראת שלב היישום.
המפגש התקיים בהובלת המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף היחידה הסביבתית גולן ומכון שמיר.
במקביל, בדרום הארץ, התקיים מפגש מקצועי בהובלת מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה ובשיתוף "דרך צל", עם 9 הרשויות הבדואיות: עיריית רהט, מועצות מקומיות: כסייפה, לקיה, ערערה, חורה, תל שבע, שגב שלום, נווה מדבר ומועצה אזורית אל קסום, שהתמקד בשלב היישום – קידום פתרונות הצללה באמצעות נטיעת עצים.
במפגש קיבלו הרשויות כלים מקצועיים ליישום פרויקטים של נטיעות, כחלק מהתמודדות עם עומסי חום ושיפור איכות החיים במרחב הציבורי 🌳
11/06/2026
הממשלה אישרה את הצעת המשרד להגנת הסביבה לצמצום זיהום האוויר והריחות באזור התעשייה הצפוני באשדוד 👈 התוכנית הלאומית כוללת השקעה של כ־32 מיליון שקלים ויעדי הפחתת פליטות של עד 56%
התוכנית כוללת הרחבת הפיקוח והניטור, טיפול במפגעי ריח, קידום תחבורה נקייה, שיפור השקיפות לציבור והקמת תשתיות סביבתיות מתקדמות.
התוכנית הלאומית הוגשה על ידי השרה להגנת הסביבה וגובשה בהובלת המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף עיריית אשדוד, עיריית יבנה, מועצה אזורית חבל יבנה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה.
לעיקרי התוכנית >> https://katzr.net/5d8b9e
11/06/2026
במשחק הזה, כולנו משחקים באותה נבחרת 🌍⚽
היום תישמע שריקת הפתיחה של משחקי המונדיאל, שבהם יתחרו נבחרות שונות מרחבי העולם על זכייה בגביע העולם בכדורגל. אבל במשחק על עתיד הסביבה שלנו כולנו לובשים את אותם המדים, ויש לנו רק מגרש אחד – כדור הארץ.
כדי לשמור על כדור הארץ, על המרחבים הפתוחים ועל המשאבים הטבעיים שלנו, כולנו עולים למגרש ולוקחים חלק.
אז איך מצטרפים להרכב הפותח? מונעים מראש צריכה מיותרת ומפרידים פסולת לפחים הייעודיים, עוברים לשימוש בכלים רב-פעמיים, ומוודאים שהפארקים והחופים נשארים נקיים אחרי כל בילוי.
במשחק הזה לא יושבים על הספסל. כל פעולה יומיומית היא צעד שיבטיח שנוכל להמשיך לשחק כאן גם בעתיד🏆
10/06/2026
הישג משמעותי 👈 ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את חוק פסולת בניין שמוביל המשרד להגנת הסביבה ✅
החוק נועד להתמודד עם היקף פסולת הבנייה הגדול, אשר מהווה חלק משמעותי מכלל הפסולת בישראל, ולצמצם את הפגיעה הסביבתית הנגרמת מהשלכתה בשטחים פתוחים.
מדי שנה נוצרים בישראל כ-7.3 מיליון טונות של פסולת בנייה ושיפוצים. כ-1.3 מיליון טונות מתוכם מושלכים מדי שנה באופן פיראטי בשטחים פתוחים. התופעה הזו מזהמת את מקורות המים, פוגעת בקרקע ובנוף, ומסכנת את בריאות הציבור.
החוק החדש צפוי לעשות סדר ולתת מענה מערכתי כולל לתופעה, דרך מספר צעדים מרכזיים: קביעת אחריות ברורה ליצרני הפסולת ולכלל הגורמים בשרשרת הטיפול; חובת פינוי פסולת לאתרים מוסדרים ומפוקחים בלבד; חיזוק משמעותי של מנגנוני האכיפה והפיקוח ועוד.
המשמעות בפועל היא צמצום של השלכת פסולת בלתי חוקית, הגדלת שיעורי המיחזור בענף, ושמירה אמיתית על משאבי הקרקע והטבע שלנו. זהו צעד חשוב בדרך לענף בנייה ותשתיות מוסדר, יעיל ושקוף יותר! 🏗️🌱
09/06/2026
🌊 שומרים על הים שלנו 👈 לקראת יום האוקיינוסים העולמי שצוין אתמול, 8 ביוני, חתמה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, על תקנות מעודכנות למניעת זיהום הים מהטלת פסולת.
התקנות החדשות סוגרות פער חקיקתי ומתאימות את הדין הישראלי לאמנת ברצלונה – המסגרת האזורית המרכזית להגנה על הים התיכון מפני זיהום, שישראל היא צד לה. העדכון מאמץ את הסטנדרטים המחמירים של "פרוטוקול ההטלה" של האמנה, אשר משנה את הגישה הים-תיכונית מניהול פסולת למניעה מוחלטת של הטלתה לים.
השינויים המרכזיים שחשוב להכיר:
🪸עוברים למדיניות מניעתית: התקנות שפורסמו מצמצמות את רשימת החומרים אותם ניתן להטיל לים, וכן אסורה הטלה לים שאינה תואמת את הוראות הפרוטוקול.
🐠איסורים מחמירים: נקבע איסור מפורש על הטבעה של כלי שיט וטיס לצורכי סילוק, וכן חל איסור על שריפת פסולת בים.
🐋יותר שקיפות וודאות: נקבעו מנגנונים ברורים הכוללים אפשרות לדיון חוזר, ולוחות זמנים מחייבים למקרי חירום בוועדת ההיתרים.
הים התיכון ומפרץ אילת הם מהנכסים הסביבתיים החשובים ביותר שלנו. התקנות החדשות יצמצמו את סכנת הזיהום, יחזקו את ההגנה על המערכות האקולוגיות הימיות ויעמידו את ישראל בשורה אחת עם המדינות המפותחות.
08/06/2026
אנחנו פותחים חדר מצב ארצי לנוכח ההסלמה הביטחונית והנחיות פיקוד העורף 👈 אנו עומדים בקשר שוטף עם גורמי הביטחון ופיקוד העורף, רשות החירום הלאומית, משרדי הממשלה והרשויות המקומיות; מוקד החירום 6911* תוגבר ופועל 24 שעות ביממה.
בעקבות ההתפתחויות הביטחוניות האחרונות ולנוכח עדכון הנחיות פיקוד העורף, קיימה אמש (7/6) השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות מנכ”ל המשרד, הנהלת המשרד והמערך הלאומי לחומרים מסוכנים וחירום. בהערכת המצב נבחנה היערכות המשרד לתרחישי חירום שונים, בדגש על פגיעה במתקנים המכילים חומרים מסוכנים או מעורבות של אסבסט.
חדר המצב פועל ממטה המשרד בירושלים, מנוהל בידי המערך הלאומי לחומרים מסוכנים וחירום ומאויש בגורמי המקצוע הרלוונטיים. המשרד מקיים קשר רציף עם כלל גופי החירום, ובהם פיקוד העורף, רשות החירום הלאומית, משרדי הממשלה והרשויות המקומיות.
בשעת חירום ביטחונית, פיקוד העורף אחראי לתפעול האירועים הביטחוניים ולמיגון אתרים ומפעלים המכילים חומרים מסוכנים. המשרד להגנת הסביבה, הגוף המנחה הלאומי לטיפול בחומרים מסוכנים, מלווה את גורמי המקצוע בפיקוד העורף וערוך לתת מענה לכל אירוע סביבתי ולסייע בהיערכות ובמיגון המפעלים.
אנחנו מדגישים כי בכל אירוע של חומרים מסוכנים, אסבסט או אירוע סביבתי אחר, יש להתקשר למוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה בטלפון 6911*. המוקד פעיל 24 שעות ביממה, תוגבר בימים אלה, וכונני החירום של המשרד פועלים במערך מלא.
אנו מחדדים כי בשעת חירום ביטחונית יש להישמע להנחיות פיקוד העורף, שהוכחו מצילות חיים.