20/06/2022
נתחיל בסנסציה: אני מחבב את איתמר בן גביר. מצחיק, אינטלגנטי, מלא בלהט אותנטי. אני אמנם מתעב את עמדותיו הפוליטיות, בעיקר ביחס לערבים, אבל קשה לי להתעלם מהמכלול הסחבקי והמתקשר שמאפיין אותו.
הפעם הראשונה שפגשתי בו הייתה במסגרת הצילומים ל"בננה בום", מגזין אקטואלי לנוער שהתחיל בטלוויזיה בכבלים ועבר לשידורי טלעד עם הקמת ערוץ 2. כיכבו בו ילדי הפלא של התקופה: סיוון רהב, לביא זיטנר, מיכאל הנגבי, דפנה רובינשטיין ואחרים, כולם ילדים בני 12 או 13, מגניבים בטירוף. הגענו לעיר האבות, חברון, כדי לתעד את קייטנת הקיץ שיזם ילד מקומי אחד, איתמר בן גביר שמו. שחום, שמנמן, כיפה גדולה על הראש ואש בעיניים. אם אני זוכר נכון, גם הוא לא עבר את גיל 13 או 14.
וכך, בחום הלוהט של יולי אוגוסט, למרגלות מערת המכפלה, כשהשוק ברחוב השוהדא עוד שקק, לימד הנער בן גביר את חניכיו – כולם בנים עם כיפות סרוגות ענקיות, פאות וציציות – איך להתנכל לערבים: איך להפוך דוכן ירקות של ערבי בשוק, איך לענות לערבי חוצפן שפונה אליך ברחוב ואיך להתחמק ממעצר.
מעצרים היו נושא מרכזי במפגש ההוא שכלל גם שניים-שלושה תרגילים פיזיים עם מקלות. אני נעצרתי 18 פעמים, התגאה אחד החניכים, ילד כבן 9 או 10, וילד אחר גיחך בבוז: זה כלום, אני נעצרתי כבר 24 פעמים. אני 16, אמר מישהו בביישנות, ואני יותר מ-30 סגר בן גביר את התחרות וכל הילדים הביטו בו בהערצה. זה טוב להיעצר, אמר אחד הילדים, זה אומר שאתה עושה משהו טוב למען ארץ ישראל.
אני זוכר את הדרך חזרה, לתוך הארץ. כמה עצוב היה בוַאן הישן. האיתמר הזה, אמר הצלם, עוד יגיע רחוק, לא מכיר הרבה ילדים בגיל הזה שמדברים כמוהו. וכולם הנהנו בייאוש. מישהו הדליק סיגריה.
ולמה אני חופר על בן גביר כבר יומיים ברציפות? כדי לצטט את פרופ' ישעיהו לייבוביץ' שאתמול, בתגובה למאמרי ששאל "מה למזרחים ולאיתמר בן גביר?", קישור בתגובה הראשונה, מישהו העלה ציטוט מדהים שלו בדיוק באותו עניין:
ליבוביץ: החל מ-67' הוכרע שמדינת ישראל תהיה מסגרת של אלימות.
ואולי נובע הדבר מן ההרכב העדתי של האוכלוסיה, מה שנקרא "אשכנזים-ספרדים"? היום החלוקה ברורה למדי: ימין – בעיקר עדות המזרח התומכות בליכוד ושמאל – בעיקר אשכנזים התומכים במערך.
ליבוביץ: אתה חולם חלומות. גם האצ"ל וגם הלח"י היו מורכבים מאשכנזים טהורים.
נכון, אבל אז הייתה השפעת הפורשים שולית, מפני שרוב הישוב היה אשכנזי.
ליבוביץ: היא לא הייתה שולית, ואחרי 67' נתקבלה האידאולוגיה שלהם למעשה על ידי כל הציבור.
מאחר שהציבור, מבחינה דמוגרפית, רובו ספרדי היום.
ליבוביץ: לא. מאחר שמדינת ישראל הפכה למנגנון של אלימות! מי יצר את נקודת המוצא לכל זה בהכרזה שאין עם פלסטיני? גולדה! אשכנזיה שבאשכנזים. האם זה ענייננו או האם זה בסמכותנו לקבוע אם עם פלסטיני היה קיים, או אם הוא קיים היום? הלא יש היסטוריונים, סוציולוגים וסתם אנשי רוח – מאומות העולם ואפילו מישראל, הכופרים גם בקיומו של עם יהודי! על כל פנים אנחנו יודעים מה פירוש הסיסמה "אין עם פלסטיני" – זה ג'נוסייד! לא במובן של חיסול פיסי של הפלסטינים, אלא במובן של חיסולם כיחידה לאומית ו/או מדינית. באותה תקופה שקו זה נקבע לא בא הדבר – לא מן הספרדים ולא מן התימנים ולא מן המארוקנים, אלא מן הלאומיים האשכנזים! דרוקמן וולדמן הם מעדות המזרח? גוש אמונים הוא מעדות המזרח? חבל שגם אתה נתפסת לשקר הזה.
הם הגנראלים, אבל לולא החיילים – לא היו מגיעים לשלטון.
ליבוביץ: אבל הם חינכו את העם הזה ואת ההמונים ללאומנות. אתה מעלה על דעתך שאותם המונים של המארוקנים והכורדים והתימנים היו נלהבים לכבוש את ג'נין ואת רמאללה, או שעניין ארץ ישראל השלמה בכלל היה קיים בתודעתם? הטענה שהרעיון של ארץ ישראל השלמה הוא ממהות הציונות היא שקר גמור!".
מתוך הספר, "ישעיהו ליבוביץ – על עולם ומלואו/ שיחות עם מיכאל ששר", הוצאת כתר, 1987.
תודה ל Itzik Ahavan על השיתוף. צילום: Moshe Shai, פלאש 90.
ההרשמה למחזור הרביעי של הסדנה לתודעה מזרחית עכשיו בעיצומה. מספר המקומות מוגבל ❤

15/06/2022
13/06/2022
25/05/2022
11/05/2022
10/05/2022
10/05/2022
30/03/2022
29/03/2022